cuba bermuhasabah diri..

Wednesday, June 3, 2009
masihkah ia menjadi silap aku?
masihkah aku yg perlu menginsafi diri?
masihkah aku jua yg perlu menenangkan diri utk tetap menyalahkan hati?
aku sedang cuba menjadi yg terbaik..
bila baik bagi aku tidak pula pada mereka..
aku hanya manusia yg jua mempunyai nafsu,emosi dan juga hati..
layakkah engkau yg jua manusia menunding jari tanpa pernah bertanya dlm diri?
kita xperlu bermusuhan..
kerana persahabatan itu lebih lama..
masih sakit lagi..
masih sebak lagi..
aku cuba lagi utk memperbaiki diri..
butakah kamu dgn perubahan aku?
butakah kamu dgn keiklasan aku?
mereka,kamu atau sy?
aku sedang memilih jalan yg mereka mahukan..
aku sedang berdikari seperti yg mereka,dan mereka mahukan..
aku sedang cuba berubah seperti mereka dan mereka perlukan aku..
tapi kenapa aku tetap merasa diri terhina..
tersinggung jua..
aku masih lagi sakit..
fahmilah aku masih lagi tidak sihat spenuhnya..
aku perlukan kamu,kamu dan juga kamu utk mengubati aku..
utk menenangkan aku..
bila aku mampu tersenyum dgn perubahan yg aku lakukan dan aku puas masih pula mereka membenci..
ditarik dan di korek dlm2 tiap slahku..
masihkah slh aku?
OH TUHAN..
aku ini hanya manusia..
kaum hawa yang rapuh hatinya...
cermin wayang yg cuba aku pncarkan masih tidak lengkap spenuhnya..
mereka masih nampak..
mereka masih tahu..
manusia,,
di mana letaknya kejujuran hatimu?keinsafan kamu?
berkali kali aku memberi peluang itu..
dan berkali-kali jua aku memaafkan mereka..
aku buang jauh semua kesakitan itu kerana aku percaya.,siapalah aku yg layak menghukummu?
tapi mengapa masih jua keinsafan itu tiada dalam dirimu?
ketakutan itu tiada di lubuk hatimu..
mereka dan aku pernah berkata ttg karma..
tapi tidakkah kamu takot dgn karma itu??
karma itu wujud..
wujud..
aku xminta di kasihi.
aku xminta disayangi..
malah aku murah utk menyayangi siapa jua kamu..
mengapa masih cuba membenci dan cuba menyakiti jika mereka xmahu aku..
katakan saja..
aku terima dgn hati yg terbuka..
tapi mengapa masih cuba utk menyakiti aku..
seperti sialnya aku yang salah semuanya..
sialkah aku?
sakit hati bila mereka berkata aku menyakiti hati meeka..
aku xbuat apa pun..
namun aku minta maaf jika aku tersalah yang tidak aku sedari..
namun tiap pagi aku cuba jadi yang terbaik utk mereka..
sebelum tidur aku cuba mencari silap aku hari ini..
tapi bagi aku semuanya normal saja..
tapi mengapa segalanya masih aku juga yang salah?..
maaf itu bukan nilainya sejuta utk kau berat ucapkan..
aku masih boleh menerima kamu kerana aku sedar siapalah aku tanpa mereka..
tapi mengapa mereka sgt berat utk menyayangi aku spt aku menyayangi mereka?
aku xharapkan balasan..
tapi aku mahukan kepastian..
aku xpernah mengganggu hidup kamu,kamu dan kamu,,
tapi mengapa mahu menghancurkan hidup aku?
kebahagiaan aku?
mahu rasa sedikit?
ambillah..
tapi biar kena dan tepat pada caranya,..
bukan menyakiti aku..
aku jua manusia sperti mereka,kamu..
aku jua punya hati,,
hatiku xsekeras kerikil..
hati aku same cm cake sponge tu saje.
jujur aku katekan..
yakinkan aku jika kamu benar benar membenci..
yakinkan juga aku jika kamu benar mencintai...
jika benci,..
pergilah kepada mreka..
aku halalkan segalanya..
cuma tolong jgn sakiti aku..
jgn sakiti hati aku...
aku cuma mahu happy di hujung hayatku..


*sekadar bebelan..

0 comments: